martes, 5 de mayo de 2020

I. FITXA D'ORTOGRAFIA:     Femení singular -a ———————————— Plural -es


Fixa’t com canvien aquestes paraules:

granota ——— granotes                     vaca ——— vaques                             pasqua ——— pasqües

peça ——— peces                              pastanaga ——— pastanagues

corretja ——— corretges          piragua ——— piragües


  1. Completa aquestes sèries seguint els models:

llibreta: llibretes berrugues: berruga

granja:        roques

puça:        orelles:

aigua:        cantaires:


2. Relaciona cada paraula amb la terminació de plural que li correspon:

boca amiga

truja -ques lletja

biga -ces           aigua

llengua -gues raça

imatge -gües taca

confiança -ges        pluja

placa figa


3. Completa cada frase amb la paraula adequada. Fixa’t si cal posar-la en singular o en plural:  

lletja amarga       descalça           seca         flonja          poca

  • Com que no plou, les rieres estan _____________________ .

  • No aneu ______________________, nenes, que agafareu un refredat.

  • Aquestes camisas no m’agraden gens, són molt ________________________ .

  • La massa del pastís ha quedat ______________________ .

  • He posat ____________________ sal al menjar.

  • El cacau no té sucre, per això les xocolatines són _____________________ .


4. Modifica el gènere d’aquestes oracions. Si està en singular escriu-la en plural i si està en plural escriu-la en singular.

  • Aquella puça està damunt una pinça.

  • Aquestes nenes tenen algunes arrugues simpàtiques.

  • La platja amb arena fosca té l’aigua més clara.


  • Les piragües tenen uns dibuixos amb unes vaques taronges menjant pastanagues.



II. LECTURA D'UN POEMA

A continuació llegiràs un poema de Marià Villangómez Llobet, un poeta eivissenc.


SENSACIÓ D’EIVISSA

El llarg matí d’estiu. El sol ardent.

l’ombra de la figuera, travessada

de brisa, entre el rostoll, clou la manada

de les ovelles i el pastor indolent.


S’alça cap a la punta un floc de pins,

d’on ve una olor calenta i aromada.

Brilla el mar, i un veler, la vela inflada,

la proa a rumb, s’allunya blau endins.


Després de llegir aquest poema fes les següents activitats:

  1. Quants de versos té el poema? I estrofes?

  1. Quin tipus de rima té, consonant o assonant?

  1. Quines paraules rimen?

  1. T’ha agradat aquest poema? Què has sentit?

  1. Fes un dibuix on es reflexi el paisatge que descriu el poeta.


III. RESOLDRE UN ENIGMA

Els enigmes són jocs de lògica que resulten difícils d’entendre, resoldre o interpretar.

Aquí teniu un exemple d’enigma. A veure si el sabeu resoldre. Si no és el cas, no us 

preocupeu. La setmana que ve tendreu la solució. 


Enigma 1

ENUNCIAT: Dues mares i dues filles van al restaurant. Cadascuna demana plat únic. 

PREGUNTA: Com és que el cambrer només porta tres plats a la taula?

RESPOSTA:

No hay comentarios:

Publicar un comentario