lunes, 25 de mayo de 2020

Dilluns, vint-i-cinc de maig

Aquí teniu la feineta per a aquesta setmana. Heu de fer DUES FITXES:

FITXA I: Comprensió lectora. Heu de llegir la lectura i a continuació heu de fer els exercicis a la llibreta, copiant els enunciats.

FITXA II: Heu de llegir la teoria que us he preparat sobre els textos instructius (no heu de copiar-la a la llibreta) i després heu de crear una recepta de cuina. 

Ànim! I bona feina!


Una abraçada per a tots i per a totes.

------------------------------------------------------------------------------------------------

FITXA I: Lectura: Kilian Jornet, esportista de muntanya

Córrer, esquiar, saltar, caminar... però a centenars de metres d’altura! Això és el que fa Kilian Jornet (1987), esportista enamorat de la muntanya que duu a l’esquena una motxilla plena de campionats i rècords mundials. Avui ens explica com ha arribat fins aquí dalt!

Sabem que de petit vivies en un refugi de muntanya. Com era la teva vida
quan tenies vuit o nou anys?

Durant el curs anava a l’escola, era una escola rural fantàstica, molt petita i amb pocs alumnes. Després de l’escola tornàvem a casa, i sempre jugàvem a l’exterior del refugi. La natura formava part de la nostra vida. A la nit, sortíem amb la mare a passejar amb pijama i sense llanternes. Així ens acostumàvem a la foscor.

Com t’has preparat per ser esportista?

Ja fa anys que vaig començar. Em van ensenyar les bases de la competició i també la importància de saber-ho combinar amb els estudis. Després han estat moltes hores d’entrenament, de competicions, d’anar amunt i avall. He tingut sort de tenir una família al darrere que m’ha donat suport. Per exemple, la meva mare em portava molts dies al matí a entrenar, abans d’anar a l’institut.

Després d’haver guanyat tantes competicions, les més importants del món en la teva especialitat, encara tens ganes d’aconseguir nous objectius?

Bé, la meva manera d’afrontar les curses ha canviat. Encara hi participo, perquè m’agrada, però ara els meus objectius són uns altres. Concretament, el projecte Summits of My Life, en què intentaré batre rècords de velocitat en algunes de les muntanyes més importants del món.

I ara, com és el teu dia a dia?

Un dia normal vaig a entrenar al matí i una mica a la tarda, sempre a la muntanya. També m’agrada molt escalar, llegir o estar amb els amics.

Quantes hores entrenes?

Unes  trenta per setmana, més o menys.

Què recomanaries a un jove que volgués dedicar-se a l’esport d’alta muntanya?

Que comenci a poc a poc i que es posi objectius assequibles. Que en ser a la muntanya en gaudeixi. Si es pateix massa, o no t’ho passes bé, crec que no val la pena. Hem de cercar una cosa que ens ompli i ens faci feliços; aquest és el veritable secret.

Activitats de la lectura


  1. Atenent a les seves caractéristiques, aquest text és…

  1. una entrevista         b) un conte            c) una descripció           d) una narració


2. On vivia en Kilian quan era petit?


3. En Kilian es va acostumar a la foscor perquè…


4. L’objectiu actual d’en Kilian és …


5. Al text hi trobam l’adjectiu “rural”, escriu una paraula sinònima de rural.


6. Segons en Kilian, quin és el “veritable secret”?


7. Si tu fossis el periodista. Quina pregunta li faries a en Kilian sobre l’esport de muntanya?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


FITXA II: ELS TEXTOS INSTRUCTIUS

Els textos instructius tenen com a finalitat donar les instruccions precises 

perquè puguem aprendre a fer una cosa seguint, de manera ordenada, tots 

els passos necessaris.


Caracaterístiques dels textos instructius

  • Estructura ordenada per passos: sovint es presenta en forma esquemàtica i ordenada amb números (1,2,3), punts o guions.

  • Ha de ser esquemàtic i concís. Utilitzar les paraules imprescindibles. No calen adjectius.

  • Llistat d’elements, peces o ingredients.

  • Abundància de fórmules instructives: s’agafa…, agafeu…, heu d’agafar…, agafareu…

  • Il·lustracions o esquemes que complementen les instruccions i les fan més comprensibles.


Exemples de textos instructius: normatives, normes de funcionament de màquines i aparells, regles del jocs, prospectes dels medicaments, receptes de cuina, consells, regulaments esportius, ordres. 


ACTIVITAT D’EXPRESSIÓ ESCRITA

Has d’elaborar una recepta de cuina. Has de seguir aquesta estructura:

  1. Nom de la recepta.
  2. Llista d’ingredients.
  3. Elaboració.
  4. Acompanya el text d’alguna il·lustració.

Has de fer una bona presentació i amb la millor lletra possible. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FINS AQUÍ LA FEINA D'AQUESTA SETMANA

No hay comentarios:

Publicar un comentario