lunes, 27 de abril de 2020

LLENGUA CATALANA


Dilluns, vint-i-set d’abril 


Aquí teniu la feina per a realitzar al llarg d’aquests setmana. Recordau que la feina s’ha de fer a la 

llibreta i amb molt bona lletra. Ho estau fent molt bé. Ànim!


Una abraçada per a tots i per a totes.


FITXA 1: COMPRENSIÓ LECTORA: EL BARRUGUET

A l’illa d’Eivissa conten que hi ha uns personatges mitològics anomenats barruguets. El barruguet és un home petit, forçut i molt rialler. Té la facultat de poder aparèixer amb l’aparença d’un animal com un cabrit o un boc.

El barruguet és molt entremaliat. Li agrada fer moltes malifetes, com posar sal o cendra en el menjar, amargar coses, fer pessigolles als infants petits per fer-los plorar. Tot per fer enrabiar quant més millor.

Sol viure en pous i cisternes. Li encanta estirar el poal quan algú vol treure aigua, per així no deixar-lo pujar. Com té molta força, això sempre li surt bé.

Per tenir-lo content, li hem de deixar un tros de pa amb formatge. Li encanta! És l’única forma de tenir-lo tranquil·let.

Segons conta la rondalla, hi havia un pou a Sant Josep on vivia un barruguet molt entremaliat. De vegades, es penjava a la corda i les dones no podien agafar el poal quan anaven a treure aigua. D’altres, les mules no volien beure dins la pica perquè el barruguet les sobresaltava. Prop d’allí hi vivien dos nens, en Pepet i na Marieta, que a la tarda sempre deixaven al costat del pou un tros de pa amb formatge. Mirau per on, la mare d’quells al·lotets podia agafar aigua sempre que en volia, i les ovelles del seu pare mai havien deixat de beure a la pica.

Ajuntament d’Eivissa. Rondalla original de Joan Castellò Guasch

Realitza les següents activitats a la llibreta.

  1. De quina illa són originàries aquestes bestioles?

  1. Quin aspecte té el barruguet?

  1. Quina facultat tenen aquests éssers?

  1. Escriu tres malifetes que fan aquests éssers mitològics.

  1. On solen viure aquestes bestioles?

  1. Segons la rondalla que es conta a la lectura, com consegueixen en Pepet i na Marieta que la seva mare pugui agafar aigua del pou i que les ovelles del seu pare puguin beure a la pica?

  1. Explica què és una rondalla.

  1. Fes un dibuix de com t’imagines que pot ser un barruguet. El resum



    FITXA 2: EL RESUM

    Resumir consisteix a assenyalar les idees principals d’un text, amb una redacció correcta, tot ben lligat i d’una manera breu utilitzant, sempre, frases d’elaboració pròpia.


    Llegeix el següent text:


    Les papalllones.

    Sabies que les papallones poden ser un menjar molt gustós? Almenys per a alguns animals, com ara els ocells, les musaranyes, els eriçons i les aranyes.

    Per evitar que se les mengin, les papallones han desenvolupat diferents trucs: algunes papallones emeten un so agut per espantar els animals que s’hi acosten. En sentir-lo, els seus depredadors se n’allunyen i les deixen tranquil·les.

    Altres espècies de papallones tenen a les ales uns ulls falsos que s’il·luminen quan se senten amenaçades. D’aquesta manera semblen animals més grans.

    Un altre sistema de defensa és el camuflament o el mimetisme, pel qual algunes espècies imiten el color de les flors o de les fulles o bé volen en ziga-zaga arran de terra i prenen el color de la terra per tal de passar inadvertides.



    Fes un resum del text.



    FITXA 3: ESCRIURE ELS NOMBRES. REGLA   D-U-C


    Recorda com s’escriuen els nombres cardinals:

    S’escriu guionet:   * Entre les desenes i les unitats D - U

            35 = trenta-cinc 96 = noranta-sis

            * Entre les unitats i les centenes  U - C

          216 = dos-cents setze 4.810 = quatre mil vuit-cents deu

    Recorda: Els nombres del 21 al 29 s’escriuen així: vint-i-u, vint-i-dos, vint-i-set,…


    1. Escriu amb lletres els nombres següents.

    25: 78: 


    347:            8.209:


    2. Escriu el guionet on calgui:

    vuitanta   tres quatre   mil    seixanta   sis

    cent   cinquanta   quatre           vuit mil  quatre   cents  trenta 

    sis  cents  vint  i  set         cinquanta   dos   mil  set   cents

    tres   cents  cinc         vint  i  dos  mil  dos  cents  quatre



    3. Escriu el nombre de les xifres entre parèntesis:

    • Un dia té (24) ………… hores.

    • Un any té (365) …………. dies.

    • En aquest vaixell hi ha (847) …………….. persones.

    • Recorreran (3515) …………….. quilòmetres.

No hay comentarios:

Publicar un comentario