lunes, 20 de abril de 2020

                                       

Dilluns vint d’abril

LLENGUA CATALANA

Bon dia a tots i a totes i molt d’ànim per a començar aquesta tercera avaluació.

Aquí teniu preparades unes fitxes per que aneu seguint fent feina al llarg d’aquesta 

setmana. Aquests exercicis els heu de fer a la llibreta i heu de tenir cura amb fer 

una molt bona presentació. Recordau que heu de posar els títols, copiar els 

enunciats i intentar fer molt bona lletra.

Gràcies per la vostra feina.

Una abraçada.



   Fitxa 1: L’ús de r i rr

El so suau de la r s’escriu amb una r entre vocals (esfera).

El so fort de la r s’escriu: 
  1. amb r a principi de paraula (ram) i darrere de s, l, n i m (Enric, folre)
  2. amb rr entre vocals (carro).

Generalment la r a final de paraula no sona: calor, tresor


  1. Omple els buits amb r o rr:

be….enada - i….ompible - pa….allamps - a….ibada - hon….adesa - ….ajola 

co….da - te….est….e - hu….acà - som….iu….e - he….balluïsa - 

en….iquiment - ga….otada - is….aelià - Ando….a - hemo….àgia


2. En aquestes paraules falta una consonant (h o r) que no sona. Escriu-la.

prime…. - ….otel - ad….esiu - ….oritzó - atza…. - a….ir - pastisse…. - 

ve….icle - cangu…. - ….elicòpter - sub….asta - cobri….


3. Classifica aquestes paraules al lloc corresponent. Totes tenen a final de paraula la r que no sona.

perruquer, cantar, escoltar, llegir, encenedor, televisor, aviador, ordinador, 

professor, ensenyar, conduir, caminar, interruptor, pescador, ventilador, 

cambrer, ascensor

  • oficis: ……………………………………………………………………………

  • aparells: …………………………………………………………………………

  • coses que fem: …………………………………………………………………

4. Inventa’t tres oracions en cada una de les quals hi hagi dues paraules de l’exercici anterior.

Exemple: El perruquer tanca l’interruptor de la llum.

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………


5. Ordena aquestes paraules i forma frases amb sentit.

apaguen les bosc     de    foc    Els    el      bombers      del     i     cases

………………………………………………………………………………………….

m’       més        L’        agrada        el      és         que        ofici     fuster      de

………………………………………………………………………………………….


6. Prepara aquest dictat. Després, si no tens ningú que te dicti les oracions les pots copiar.

  • El dia de carnaval ens posarem una carota.

  • Quan sigui gran m’agradaria ser pintor o escultor.

  • En Ramon és molt xerraire, enraona sense parar.

  • Carregarem molta terra al tractor.

  • El lleopard recorre llargues distàncies perseguint la seva presa.


  • La teva germana té un somriure molt graciós.  

  • Fitxa 2: Comprensió lectora:  El gegant des Vedrà

Vet aquí la historia d’un home que estava malalt i que tenia dos fills.  Aquests decidiren anar a l’illot des Vedrà a collir fonoll marí per curar al seu pare. Allà, en una cova amagada, vivía un gegant molt cruel que es menjava tothom que s’hi acostava. En trobar-lo, els dos germans li digueren:

  • Necessitam un manadet de fonoll marí. Què voleu a canvi?

I el gegant va respondre:

  • Una dotzena de pops!

Els germans en pescaren dues dotzenes per tenir-lo més content. Després soparen amb el gegant. Però ell, en comptes de donar-los el que demanaven, els va exigir més pops. I així va passar durant sis dies. Però ,el dia que feia set, un dels germans ficà un bogamarí ben gros dins els trenta pops que havien pescat. El gegant, mort de fam, se’ls empassà tots i aviat començà a sentir les punxes del bogamarí que feien feina dins la panxa. Plorava de mal fins que va morir.

Sense perdre més temps, els dos germans arreplegaren un bon manat de fonoll marí i tornaren a ca seva. Amb aquesta herba, el pare es va curar. I gràcies a l’enginy dels dos germans,de llavors ençà ningú mès ha tengut por d’anar a es Vedrà.


1.- Per què volien anar els dos germans a l’illot des Vedrà?

2.- Per què era tan perillosa aquesta tasca?

3.- Què els va demanar el gegant a canvi del fonoll?

4.- Quants dies es van quedar a l’illot?

5.- Quants de pops van pescar el darrer dia?

6.- Què van fer els germans per vèncer al gegant?

7.- Fes un dibuix relacionat amb la lectura.



Fitxa 3: L’ORACIÓ

Una oració és un conjunt de paraules amb sentit  complet, ordenades al voltant d’un verb. Les oracions comencen amb majúscula i acaben amb punt.

En una oració distingim el subjecte i el predicat

El subjecte és qui fa l’acció expressada pel verb; és de qui es diu alguna cosa. La paraula principal o nucli del subjecte és un nom o un pronom.

El predicat expressa què fa el subjecte; és allò que deim del subjecte. La paraula principal o nucli del predicat és el verb. El predicat pot anar tant davant del subjecte com darrere.

  1. Relaciona els elements de les columnes i copia les oracions que en resulten.

En Pere i jo ha realitzat molta són.

Na Maria          tenim demà a ca seva.

Tu         semblau        un mural amb fotografies.

En Lluís i tu van organitzar        la resposta?

Jo           saps cansats.

Na Sofia i n’Eva aniré els jocs per a la classe.


2. Escriu una oració que dugui les paraules carretera, vehicles i anaven.

…………………………………………………………………………………………………………


3. Completa cada oració amb el que s’indica.

Amb un subjecte:

………………………… tenia una tortuga               ………………………… has dinar massa.

……………………… vull anar al cine.                       …………………….. no ha apart el llum.

………………………. han arriba tarde.                       ………………….. anireu amb bicicleta.

Amb un predicat:

La conductora de l’autobús …………………………………………………………..

Les meves amigues …………………………………………………………………….

En Miquel, n’Andrea i jo ………………………………………………………………..


4. Subratlla amb blau el subjecte i amb vermell el predicat. 

  • El ca blanc guardava la casa del seu amo.

  • El ratolí menja formatge fresc.

  • En Joan anirà d’excursió a Mallorca.

  • Ja ha arribat el metge.

  • Aquell noi alt té un cotxe blau.

  • La finestra de l’esquerra tanca malament.

  • Ha telefonat al matí la vostra güela.


RECORDA que hi ha oracions que tenen subjecte el·líptic. Són oracions que no apareix el subjecte.

Exemples:

Aniré demà al museu. Subjecte (Jo)

Hem jugat molt bé. Subjecte (Nosaltres)



5. Escriu oracions seguint aquestes instruccions:

  1. article + nom + adjectiu +  verb

  1. Determinant demostratiu + nom + adjectiu + verb 

  1. Una oració amb subjecte el·líptic.

  1. article personal + nom propi + verb + amb la seva mare.

  1. Oració interrogativa

  1. Oració imperativa

No hay comentarios:

Publicar un comentario